Dezelfde zorg en ondersteuning voor iedereen
Gepubliceerd op: 30-04-2025
In het Netwerk Dementie Arnhem en Omstreken werken zorg- en welzijnsorganisaties en gemeentes hecht samen. Daardoor zijn er onder andere nauwelijks wachtlijsten rondom de inzet van casemanagement. ‘Uniformiteit is belangrijk. Het moet niet uitmaken vanuit welke zorgorganisatie je casemanagment dementie krijgt.’
Casemanager dementie Simone Arissen licht toe hoe het netwerk is georganiseerd. ‘De kracht ligt niet in faciliteren wat wij denken dat mensen met dementie nodig hebben. Maar luisteren en kijken naar signalen wat er nodig is.’ Simone, casemanager vanuit zorgorganisatie Pleyade, gebruikt de woorden van Teun Toebes om een belangrijk doel van het Netwerk Dementie Arnhem en Omstreken (NDAO) toe te lichten. ‘En dat doen wij in Nederland vanuit de Zorgstandaard Dementie’ vervolgt ze. ‘Dat is de legpuzzel die we met zijn allen moeten maken.’
Bredere benadering
De zorg voor mensen met dementie is overal in Nederland anders ingericht Kenmerkend voor het NDAO is dat niet alleen de zorg, maar ook gemeentes en welzijnsorganisaties uit de verschillende gebieden erbij zijn betrokken. Simone: ‘Zo proberen we af te komen van de focus op het zorggerichte naar een bredere benadering die mensen in hun kracht zet.’
Samen in de Wijkzorg
Zorgprofessionals en naasten in Arnhem en Omstreken die een aanvraag voor een casemanager dementie willen doen, kunnen zich wenden tot de website netwerkdementiearnhemeo.nl of www.samenindewijkzorg.nl. Dat geldt zowel voor POH’s en de wijkverpleging als voor de poli’s en het ziekenhuis. ‘Deze aanvragen komen per regio in een centraal postvak uit’ licht Simone toe. ‘Vervolgens coördineert het team van de casemanagers dementie vanuit een gezamenlijk verantwoordelijkheid onafhankelijk van de organisaties de aanvragen. Per casemanager dementie is er vervolgens een stoplichtsysteem waarin wordt aangegeven hoeveel ruimte de casemanagers hebben. Groen staat voor: ik kan nog iemand aannemen. Oranje voor: binnenkort is er weer ruimte. En rood voor: ik heb even voldoende cliënten. Op deze manier kunnen we met 48 casemanagers aardig de caseload en de wachtlijsten in de regio bedienen.’
Om ons werk te kunnen doen moet er een vertrouwensband zijn.
Simone Arissen, casemanager dementie
Voorkeur casemanager
Het stoplichtsysteemis slechts een klein onderdeel van de aanmeldprocedure. Daarnaast is er onder meer een kennisbank en een communicatieplatform waar onder andere sociale kaarten en tools geïnventariseerd zijn in de regio.Verder kunnen professionals via de website van het netwerk dementie Arnhem en omstreken informatie delen en gemaakte afspraken vinden.
Ook zijn er in de samenwerking afspraken gemaakt over bijvoorbeeld cyclisch vergaderen. Dat betekent onder andere dat de casemanagers elkaar een keer in de zes weken zien voor een overleg. Ook intervisies en bijscholing is centraal geregeld. Simone: ‘Uniformiteit is belangrijk. Het moet niet uitmaken of je van een casemanager vanuit Pleyade of een andere organisatie casemanagement krijgt. Iedere cliënt moet dezelfde zorg en ondersteuning krijgen.’
Voorkeur en wisselen
Kun je ook een voorkeur uitspreken voor bijvoorbeeld een casemanager van Pleyade? Dat blijkt inderdaad mogelijk. Simone: ‘Dat kan soms ook een meerwaarde hebben omdat je de lijnen kort kunt houden. Bijvoorbeeld als er al zorg vanuit Pleyade gegeven wordt. In andere situaties kan het van belang zijn omdat je meer persoonsgerichte zorg kunt geven omdat er bijvoorbeeld uit een ander contact al een vertrouwensband is. En persoonsgerichte zorg moet voorrang krijgen op organisatiegerichte zorg.’
Ook kunnen mensen van casemanager wisselen als ze dat wensen. Dat is ook belangrijk vertelt Simone: ‘Om ons werk te kunnen doen moet er een vertrouwensband zijn. Omdat we nu geen wachtlijsten hebben, is dit nu makkelijker.’
Persoonsgerichte zorg moet voorrang krijgen op organisatiegerichte zorg.
Simone Arissen, casemanager dementie
Schotten doorbreken
Een van de doelen voor de toekomst is om te investeren in warme overdracht zodat de kennis en ervaring die de casemanager heeft beter benut kan worden als mensen opgenomen worden. Momenteel stopt de financiering als iemand wordt opgenomen. De kennis die de casemanager heeft opgebouwd in de thuissituatie kan niet ingezet worden in de intramurale setting. Simone: ‘Als dat verandert, kan een casemanager bijvoorbeeld wat langer betrokken worden dan gepland. Zodat je de situatie voor een cliënt intramuraal zoveel mogelijk kunt laten aansluiten op zijn of haar behoeftes. Op die manier kun je aanpassingsproblemen helpen voorkomen of verminderen. Vanuit het meerjarenplan van het netwerk dementie zijn we daarmee bezig.’
Simone vertelt ook nog dat er vanuit het netwerk organisatie-overstijgend aan de aanbevelingen vanuit de zorgstandaard dementie wordt gewerkt. ‘Zodat we eind 2026 kunnen zeggen dat deze geïmplementeerd zijn in het werkgebied van het netwerk.’
Meer weten?
Meer weten over toekomstbestendig casemanagement? Bekijk dan ook de inspiratiebundel toekomstbestendig casemanagement.