Naar hoofdinhoud Naar footer

Toekomstbestendig casemanagement: gespreksvragen en stellingen

Gepubliceerd op: 15-09-2025

Deze gespreksvragen en stellingen helpen jou als netwerkcoördinator om op verschillende niveaus het gesprek te voeren over toekomstbestendig casemanagement. Zo kun je samen met jouw netwerk een plan maken.

In het kort

Type tool

Vragenlijst, Checklist

Voor wie

Netwerkcoördinatoren

Cliëntgroep

Dementie

Soort kennis

Praktijk

Auteur

Evelien Medendorp

Martin Lustgraaf

Ontwikkelaar

Deze tool is voor netwerkcoördinatoren. Gebruik de vragen als voorbereiding op een vergadering of tijdens een vergadering of overleg met partners. 

Hoe gebruik je de vragen en stellingen over toekomstgericht casemanagement?

Probeer eerst de gespreksvragen te gebruiken voor de verschillende niveaus: 

  • uitvoerend niveau;
  • samenwerkingsniveau;
  • bestuurlijk niveau. 

Merk je dat de gesprekvragen niet voldoende zijn en zoek je nog meer diepgang in het gesprek? Gebruik dan de stellingen. De stellingen zetten aan tot denken en delen van meningen. Bijvoorbeeld: 'Casemanagement hoort thuis in het sociaal domein, niet in de zorg.’ Deze uitspraak nodigt uit om je eigen standpunt en dat van anderen te verkennen. 

Vragen over toekomstbesteding casemanagement

Uitvoerend niveau (bijvoorbeeld casemanagers, wijkverpleegkundigen)

  • Hoe zorgen we ervoor dat we persoonsgericht blijven werken – en het perspectief van de persoon met dementie en diens naaste(n) centraal blijven stellen? 
  • Hoe verloopt de samenwerking met collega’s uit welzijn en het sociaal domein? 
  • Wat heb jij nodig om jouw werk als casemanager goed te doen? 
  • Hoe zorgen we samen voor duidelijke communicatie met de persoon met dementie en naaste(n)? 

Samenwerkingsniveau (bijvoorbeeld ketenregisseurs, netwerkcoördinatoren)

  • Wat is onze gezamenlijke visie op casemanagement dementie in ons netwerk? 
  • Wat gaat er in de samenwerking goed, wat willen we behouden en wat zijn knelpunten? 
  • Benutten we in de samenwerking met elkaar ieders kwaliteiten?  
  • Zijn ieders verantwoordelijkheden in het netwerk voor iedereen duidelijk? 

Bestuurlijk niveau (bijvoorbeeld managers, beleidsmakers)

  • Hoe kunnen we casemanagement duurzaam organiseren en financieren? 
  • Wat vraagt de opgave om het casemanagement toekomstbestendig te maken van onze organisatie en het leiderschap en management? 
  • Hoe ondersteunen wij professionals om samen te werken over de grenzen van organisaties heen? 

Stellingen over toekomstbestendig casemanagement

Er zijn stellingen voor de verschillende thema's. Bepaal welke thema's er spelen binnen jouw team en gebruik de juiste stellingen. 

Positionering casemanager

  • Een toekomstbestendige dementiezorg kan alleen bestaan als de casemanager vanaf het begin als vast aanspreekpunt en coördinator wordt gepositioneerd.
  • Het borgen van de onafhankelijkheid van de casemanager is essentieel om samenwerking en vertrouwen binnen het netwerk te versterken.
  • Een casemanager die actief de verbinding tussen verschillende domeinen versterkt, draagt bij aan meer samenhang in de zorg.

Signaleren en herkennen verwijzen en aanmelden

  • Zonder vroegtijdige signalering door het hele netwerk missen mensen de ondersteuning die ze eigenlijk al eerder nodig hadden.
  • Als niet duidelijk is wie kan aanmelden en hoe, blijft toegang tot zorg onnodig ingewikkeld voor cliënten.
  • Zonder duidelijke afspraken over verwijzing en aanmelding dreigt de toegang tot casemanagement versnipperd en onnodig ingewikkeld te worden.

Triage

Zonder een goed triagesysteem dreigt iedere cliënt een standaardtraject te volgen in plaats van zorg op maat.

Wachtverzachters

Zonder actieve inzet van wachtverzachters riskeren cliënten en hun naasten onnodige achteruitgang en stress in de wachttijd op casemanagement.

Continuïteit en nazorg

Zonder structurele warme overdracht tussen zorgverleners gaat waardevolle kennis en continuïteit van zorg onvermijdelijk verloren.